Insändare i dagens metro

Jag oroar mig för språkets framtid

Till min häpnad läste jag i Metro att språkforskaren
Gudrun Svensson har skrivit en avhandling om
ungdomars användande av utfyllnadsord och
försvarar detta påfund.
Jag blir på allmänna platser ständigt störd av alla
dessa unga som missbrukar vårt fina språk. Det
låter som en parodi när de använder ett så fattigt
språk, och låter exakt likadant: "Å han ba', å hon ba',
å ja ba'..." Dessutom det idiotiska ordet "typ" minst tre
gånger i varje mening - ett ord jag enbart använder i
sitt rätta sammanhang.
Varförkan de inte prata ordentligt när de konverserar med
sina kamrater? Reagerar inte föräldrar, lärare med flera?
Hur har det kunnat bli såhär illa? Jag begriper inte hur
Gudrun Svensson kan tycka att dessa hemska "småord"
är bra, och oroar mig för språkets framtid.

Henrik Scheutz, språkvårdare


Och här kommer mitt svar, inte så avancerat. Klockan är ju
nästan tolv.


Bakåtsträvare

Svar till signaturen "Henrik Scheutz, språkvårdare"
 
Du verkar inte riktigt ha koll på hur det fungerar.
Språket utvecklas hela tiden, det tillkommer nya
ord och det bortfaller gamla ord. Det är en naturlig
utveckling som måste ske, och det har det alltid gjort.
För 100 år sedan pratade inte folk med varandra som
de gör idag, svenska språket har utvecklats med
samhället. Jag är ledsen, men detta är någonting som du
och alla andra bakåtsträvare får acceptera, det är
ohållbart att gnälla på ungdomarna för att de använder
utfyllnadsord, överdriver med adjektiv eller liknande.
Jag tror säkert att många av de ord du använder dig av
idag förbannades av likasinnade för 60 år sedan. Tror
inte du?
 
Nina , Landskrona


Eftersom att min kommentar förmodligen inte kommer 
publiceras i vilket fall som helst, så lägger jag ut den här
så har jag sagt mitt i sakfrågan. 

XX

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0