Teoretiker

Jag kan inte laga mat. That's a well known fact.

MEN

Jag trodde jag hade kommit på en asbra sak när det gäller
att koka grejer.

Som ni vet så kan det ju koka olika mycket.
Alltemellan putter till normalkokning till överkokning.
Så jag tänkte att om det står att makaronerna ska
koka i 9 minuter så är det 9 minuter i full kokning.
Nian på spisen och 9 minuter. Men om man då bara har
plattan på sjuan så måste det koka längre eftersom att
koket inte är lika hårt. Så om man kokar på sjuan så ska det
koka elva minuter (eller hur många minuter man nu måste lägga
till).

Sjukt logiskt tyckte jag.

Men när jag såg mammas min efter att jag berättad min
(enligt mig) mycket revolutionerande teori så har jag nu
förstått att så inte är fallet.

Det spelar tydligen ingen roll hur mycket det kokar. Nio
minuter är alltid nio minuter oavsett koksätt.

Jag har tagit detta till mig men förstår nog egentligen inte
riktigt hur det kan fungera så.

Men nu vet ni!

Jag har obviously för mycket fritid. Sånna här teorier kommer
inte bara till dig hur som helst.


XX



Mycket hård kokning

Kommentarer
Postat av: Erika

Vatten kan inte bli varmare än 100 grader och när de är de så kokar de. Ditt ägg!!

2009-09-20 @ 18:07:18
URL: http://miniatyrland.blogspot.com
Postat av: Nina

Vadå? Så du menar att vattnet är 100 grader både när man har det på sjuan och på nian?? Varför kokar det olika mycket då?

2009-09-23 @ 11:29:12
URL: http://smilingismyfavourite.blogg.se/
Postat av: Carina Hember

Just nu har din mamma gett mig en mycket bra förklaring - jag hade faktiskt samma fundering som du ... Du vet, om ägg kokar för hårt så är sannolikheten att de kan gå sönder stor - vattnet är dock 100 grader. Kokar du däremot spagetti så måste du koka spagettin hårt eftersom sannolikheten att de skulle riskera att klibba ihop om de bara kokade lite (sjöd) skulle öka - vattnet är fortfarande 100 grader. Detta fick hon alltså förklara för en kemilärare ... hmmm

2009-10-28 @ 23:57:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0